ویتامین D با دوز بالاتر یک رویکرد امیدوار کننده برای جلوگیری از دیابت نوع 2

طبق تجزیه و تحلیل جدید مطالعهD2d ، دریافت مکمل روزانه ی ویتامینD ، برای رسیدن به غلظت ویتامین D خون بالاتر از حد توصیه شده برای سلامت استخوان، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در میان بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت کاهش دهد.

دکترAnastassios G. Pittas ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس و مرکز پزشکی Tufts در بوستون گفت: در میان افراد مبتلا به پیش دیابت، علاوه بر بهینه سازی سبک زندگی برای کاهش و حفظ وزن طبیعی، مصرف روزانه ی مکمل ویتامین D می تواند به کاهش خطر ابتلای آنها به دیابت کمک کند. مصرف مقادیر زیاد مکمل ویتامینD بطور متناوب ممکن است از همین تاثیر محافظتی برخوردار نباشد.

نتایج قبلا گزارش شده از مطالعه D2d نشان داده بود که احتمال ابتلا به دیابت نوع  2، برای بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت که به مدت 2.5 سال، بطور روزانه مکمل ویتامین  Dدریافت کرده بودند نسبت به گروهی که دارونما دریافت می کردند، بدون در نظر گرفتن وضعیت پایه ی ویتامینD ، مشابه بود.

در تجزیه و تحلیل جدید مطالعه یD2d ، که در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است، دکتر Pittas و همکارانش قرار گرفتن در معرض ویتامینD را در میان شرکت کنندگان در مطالعه ی D2d تجزیه و تحلیل کردند، آنها میانگین متحرک تجمعی اندازه گیری های سالانه ی25-(OH)D   سرمی را در میان شرکت کنندگان اندازه گیری نمودند.

بررسی نتایج نشان داد که مصرف روزانه مکمل ویتامینD برای حفظ سطح سرمی25-(OH)D  ،حداقل به اندازه ی 100 نانومول در لیتر، یک روش امیدوار کننده برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت است.

دکتر Pittas، گفت: بعید است که یک آزمایش بزرگ دیگر برای پیشگیری از دیابت با مکمل ویتامینD به پایان برسد، بنابراین ما باید داده های در دسترس را تجزیه و تحلیل کنیم. از آنجایی که این یک تحلیل مشاهده ای بود، برای ارائه ی توصیه نهایی در مورد ویتامین D و دیابت باید در انتظار انتشار کامل نتایج دومین مطالعه ی بزرگ یعنی مطالعه ی DPVD در ژاپن، و نتایج حاصل از متاآنالیز داده های شرکت کنندگان در این سه آزمایش بزرگ باشیم، که به طور خاص برای آزمایش این فرضیه که آیا مصرف مکمل ویتامین D خطر دیابت را کاهش می دهد، طراحی و اجرا شدند.

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20201016/higherdose-vitamin-d-promising-approach-to-prevent-type-2-diabetes